- Som ny aktør tar det tid å bygge tillit, men vi er på god vei

Med fokus på riktig rekruttering, digitalisering fra første dag og et oppriktig engasjement for bransjens omdømme har daglig leder i System Tak AS, Kristaps Roze, tro på at de skal lykkes.

- Jeg har drømt om å starte egen bedrift i mange år, men det var først da jeg gjennomførte Mesterutdannelsen at jeg virkelig ble overbevist om å satse. Jeg la merke til at det var mange oppdrag der ute kombinert med kapasitetsproblemer hos de fleste aktørene, og bestemte meg da for å bygge den bedriften jeg selv ville ønsket å jobbe i.

Da Kristaps vokste opp i Dobele, en liten by i Latvia, var det ingen selvfølge at det var Norge som skulle bli hans fremtidige hjem.
– Jeg startet som hjelpegutt i Ramirent, en veldig fin bedrift å jobbe i med en kultur som var nokså ulik den typisk lativiske på den tiden. Kan hende det skyldtes Ramirents skandinaviske eiere, jeg fikk hvert fall et godt inntrykk av den nordiske bedriftskulturen, forteller Kristaps.

Fra Latvia til Norge

Da finanskrisen rammet i 2008 ble det vanskelig å finne arbeid i Latvia. – Via en bekjents norske mann ble jeg tipset om en taktekkerbedrift på Vestlandet som søkte etter en hjelpearbeider.

Kristaps fikk jobben og fant seg godt til rette i Norge.

- Etter noen år som selvlært taktekker, ønsket jeg meg mer dokumentert kompetanse og bestemte meg for å ta fagbrev. Mesterbrev føltes deretter som en naturlig fortsettelse.

Og så gikk altså veien videre til egen bedrift, System Tak AS så dagens lys i 2018.

- Den største utfordringen vi har hatt er rett og slett å bli kjent i markedet. Som ny og ukjent aktør, tar det tid å bygge omdømme og opparbeide tillit hos samarbeidspartnere.

System Tak har likevel hatt nok å gjøre.
- Vårt første driftsår har vært travelt og vi har fått bidra på mange store og spennende prosjekter. Dog som innleid ekstramannskap - underentreprenør. Nå ønsker vi å ta et steg videre og i større grad etablere oss som direkteleverandør.

Omdømmebygging er et felles ansvar

System Tak har vokst jevnt og trutt gjennom sitt første år, og teller i dag 29 ansatte, hvorav 2 mestere og 25 taktekkere.
– Vi har heldigvis ikke opplevd rekruttering som problematisk. Ved å tilby våre medarbeidere gode lønnsbetingelser og et godt arbeidsmiljø har vi vokst jevnt og trutt i takt med oppdragsmengden. Kristaps er opptatt av å sikre god kompetanse blant sine ansatte, gjennom faglig påfyll og språkkurs for de som har behov for det.

– Etterhvert satser vi på å etablere oss som lærebedrift også, det er klart vi skal bidra til bransjens videre utvikling og fremtid.

Kristaps ønsker seg mer fokus på å ivareta og styrke takbransjens omdømme. System Tak meldte seg derfor inn i Takentreprenørenes Forening så snart de oppfylte medlemskriteriet om ett års drift.

– Selv om vi har vært heldige vet vi jo at det er mangel på kvalifisert arbeidskraft. Det samme gjelder stadige endringer i forskrifter og regelverk. Her må vi ta et felles ansvar for at bransjen skal bli hørt.

Ønsker seg en mer fremoverlent takbransje

Bærekraftig drift, klimatilpassede produkter og utvikling av nye arbeidsmetoder står også høyt oppe på System Taks prioriteringsliste.
– Vi har for eksempel kun el-varebiler og er opptatt av å være så grønne som mulig når det kommer til valg av materialer og avfallshåndtering.

- «Digitalisering av byggenæringen» har jo nærmest være et mote-begrep i mange år, og det er tydelig at det for mange er tungt å snu på gamle vaner, sier Kristaps. I System Tak tok de derfor et valg fra første stund: - For oss var det helt naturlig å velge et digitalt styringssystem. Det gjør prosesser og samarbeid med andre aktører mye smidigere, og vi opplever at dette er noe de større kundene våre setter pris på. Målet vårt er å kunne drive helt papirløst.

Kristaps ønsker seg en litt mer fremoverlent takbransje.
– Innovasjon burde stå høyere i kurs både blant produsenter, utførende, og ikke minst oppdragsgivere. Jeg er sikker på at byggenæringen har mye å hente på å tørre å ta noen sjanser, og det gjør vi helt klart best gjennom solide samarbeid på tvers av fag og hieriarki.

0
Feed